Методична скарбничка













Розвиток логічного та наукового мислення учнів з математики як передумова формування їх подальших навичок наукового дослідництва


Активне впровадження в навчально – виховний процес розвитку логічного та наукового мислення  дає значні можливості для творчого розвитку учнів . Сучасна школа вимагає творчого підходу до викладання шкільного курсу математики, що створило б якісні передумови для підвищення зацікавленості учнів матеріалом. Це той шкільний курс, у якому існують реальні можливості залучити учнів до дослідницької роботи, розвинути їх творчі здібності.

,,Дуже важливо,щоб мислення учнів ґрунтувалось на дослідженні, пошуках…” – ці слова В.О.Сухомлинського наразі є дуже актуальними. 

 Тривалі спостереження, експеримент, самостійні навчальні дослідження можуть і повинні стати невід'ємною частиною викладання предмету математики. Однак дослідницькою роботою учні повинні займатися не тільки на уроках, але і в позаурочний час.

,,Дитина від своєї природи-допитливий дослідник, відкривач світу…і тому ми ставимо собі за мету   спонукати учнів до самостійної пізнавальної діяльності. З цією метою вже з початкових класів формуємо допитливість, прагнення до навчання, яке має бути радісною працею.”   
         
         І таке формування  дослідницьких умінь учнів здійснюю в три етапи. Перший етап – підготовчий (5-6 кл.). На ньому формуємо основні навчальні вміння. Другий етап – розвиток дослідницьких умінь (7-8 кл.), третій етап – самостійна дослідницька діяльність школярів за програмою МАН (9-11 кл.). 

Я  у своїй роботі використовую такі шляхи формування в учнів інтересу до науково-дослідницької роботи:
-у мене це продуктивні уроки математики:
А) де ми  з учнями розв’язуємо різноманітні  задачі пошукового змісту;
Б) розв’язуємо задачі практичного змісту;
В) досліджуємо джерела інформації;
Г) досліджуємо історичні довідки:
Д) вчимося використовувати ІКТ (інформаційно комунікативні технології) під час створення презентацій;
Е) працюємо на додаткових заняттях з математики;
Є) залучаємо учнів до участі у Міжнародних, Всеукраїнських, обласних, районних конкурсах , олімпіадах, турнірах, та у МАН.

Такою першою сходинкою до залучення дітей до дослідницької роботи з математики в нашій школі є їх участь  у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру».

Особливість конкурсу полягає в тому,що а ні переможців, а ні переможених немає. Кожна дитина знає, що це, насамперед, особиста перемога.
Я  є районним координатором конкурсу вже 10 років. І починаючи з 76 учасників у 2005 році ми вже маємо 716 учасників у  2015 році,  з них 116 учнів нашої школи.

Другим етапом дослідницької робот в школі є підготовка та захист проектів учнів середньої ланки.  Вже стало традицією у квітні місяці проводити захист таких проектів. Це такі проекти як: «Квадратний корінь». «Сучасний погляд на теорему Піфагора».

З кожним роком кількість учнів, бажаючих виконувати таку дослідницьку роботу збільшується. Проект ми розглядаємо як першу сходинку до участі у конкурсі МАН.

В Україні зараз відбувається становлення якісно нової системи освіти, змінюються моральні цінності і пріоритети. І ми з колегами вважаємо що важливо, щоб наші випускники мали не лише гарні знання, а й стали в майбутньому справжніми фахівцями. А першою сходинкою навчання учнів мистецтву самопрезентації є Мала академія наук (МАН).

Вже три роки підряд я зі своїми вихованцями Балабою Кариною (2013р. робота «Педальні трикутники») , Мельниченко Анною (2014р. робота «Арбелон Архімеда») та Костюком Сергієм (2015р. робота «») були учасниками обласного етапу  конкурсу Малої академії наук. І хоч ми не стали призерами – трішки не вистачило досвіду – проте робота наша була спрямована на розвиток особистості, на творчий пошук, самостійне дослідження, а в цілому на створення активної життєвої позиції. Тобто роботу ми спрямували так, щоб діти мали можливість випробувати свої сили  при виконанні нестандартних завдань. Шукати відповіді,  помилятися, бачити свої недоліки і в кінці кінців просуватися вперед у своєму креативному розвитку.

І якщо брати мою ученицю – Мельниченко Анну – то вона була учасником обласного етапу МАН, учасником обласної олімпіади з математики ( 2013р – 7 місце, 2014р – 9 місце) . Ця учениця має найкращий результат в районі при здачі ЗНО з математики. А результатом всієї її кропіткої роботи є вступ до Національного медичного університету ім. Богомольця на державну форму навчання, про який вона мріяла з дитинства.

Ми напряму зацікавлені в широкому використанні учнями програмових знань, умінь і навичок до практичної діяльності. Я, як голова районного методичного об’єднання вчителів математики, разом зі своїми колегами вважаємо це за необхідність.

Впровадження дослідницьких методів в навчально-виховний процес має важливе значення для розвитку творчих здібностей, творчої активності та самостійності школярів, формують компетенції індивідуального стилю творчої поведінки учнів.

Тому вважаю за необхідне відкривати своїм учням різноманітні види творчої пізнавальної діяльності – бо це один із засобів сучасної реалізації як учнів, так і вчителів.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар